Sunday 10 February 2013

Muffin Sri Murni .


Aku penat sangat berjalan hari nie , tapi nak jugak buat entry , hehe . Entry hari nie aku nak resipi pulak , macam kelakar pulak , sebab . . secara jujurnya aku tak suka memasak >.< tapi . . . kalau tang buat kuih kew , muffin kew memang aku suka sangat . Resepi nie aku dapat dari cikgu aku , masa dulu dulu aku msuk Kelab Ekonomi Rumahtangga , tak minat masak masak pun masuk kelab nie jugak kan , biasa la masa dulu dulu semuanya nak ikut kawan .

MUFFIN SRI MURNI

2 1/2 cawan , tepung gandum .
1 cawan , gula pasir .
1 cawan , susu cair .
1 cawan ,  minyak masak .
1 cawan , air panas mendidih .
2 biji telur .
3/4 ATAU 1/2 cawan , serbuk koko .
1 sudu teh , soda bikarbonat .
1 sudu teh , esen vanila .
1 sudu teh , baking powder .

Cara membuat :
1 - Telur dan gula pukul sampai kembang .
2 - Masukkan susu cair , minyak masak dan air panas .
3 - Campurkan tepung gandum dan serbuk koko , soda bikarbonat dan baking powder serta esen vanila .
4 - Masukkan ke dalam acuan dan kukus sehingga 25 minit untuk kukusan pertama dan 20 minit untuk kukusan kedua dan seterusnya . JANGAN BUKA SEHINGGA IANYA MASAK .


Senang kan kan ? Sesuai sangat bagi sesiapa yang takda oven kat rumah tuw , macam aku xD
Kalau nak lebih sedap , serbuk koko tuw korang guna jenama 'Van Houten' dan korang tambah chocolate chips , memang sodappp . (Ini hanya cadangan aku , sebab aku selalu buat macam tuw)



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca ! Sekadar Untuk Berkongsi :)

No comments:

Post a Comment

Sia Tinggalkan Komen Anda , Terima Kasih :)